Better Shelter deltar i Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt [SWEDISH]

FLER ÄN 40 AV SVERIGES STÖRSTA UNDERHÅLLARE STÄLLER UPP GRATIS I KONSERT PÅ ERICSSON GLOBE DEN 29 SEPTEMBER TILL FÖRMÅN FÖR MÄNNISKOR PÅ FLYKT. BILJETTINTÄKTER GÅR TILL BETTER SHELTERS SAMARBETSPARTNER UNHCR.

I samband med konserten kommer besökare kunna kliva in i den svenskutvecklade nödbostaden Better Shelter utanför Ericsson Globe och även ha möjlighet att donera bostäder till UNHCR under kvällen. Better Shelter används idag i flyktingläger världen över och ger människor på flykt ett tryggare och värdigare tillfälligt boende. Better Shelter har väggar och tak och en dörr som man kan låsa. Här kan man stå upprätt inomhus och umgås eller läsa läxor i skenet av den solcellsdrivna lampan under dygnets mörka timmar. Ett Better Shelter levereras i två platta paket, är cirka 17 kvadratmeter stort och kan uppföras på några timmar utan särskilda verktyg.

”Jag är hemskt stolt att Better Shelter ska delta i Hela Sverige skramlar tillsammans med Sverige för UNHCR och landets artistelit. De besökare som kommer stiga in i Better Shelter får möjlighet att se vart en del av gåvorna till UNHCR går, och samtidigt får de ökad förståelse för hur några av världens mest utsatta människor lever idag” säger Johan Karlsson, initiativtagare till Better Shelter.

Hela Sverige skramlar kommer att samsändas på SVT, TV3 Play, TV4 Play, Kanal 5 Play, Aftonbladet TV, Expressen TV, Dagens Nyheter, Dagens Industri, Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad. 12 000 konsertbiljetter släpptes denna vecka och sålde slut på ett dygn.

Better Shelters används idag som tillfälliga hem och hälsokliniker i Etiopien, Grekland, Iraq, Makedonien och Nepal.

Vid frågor, vänligen kontakta Märta Terne, Kommunikationsansvarig på Better Shelter: marta.terne@bettershelter.org, +46 702 99 18 80.

Om Better Shelter
Better Shelter etablerades för att bidra till en bättre vardag för människor på flykt. Bostaden är resultatet av 5 års forskning och utveckling av Better Shelters ingenjörer och designers, i samarbete med företagets partners IKEA Foundation och FN:s flyktingorgan, UNHCR samt med boende i flyktingläger. Tidigare i år påbörjades fullskalig produktion. Nyligen levererades över 300 bostäder till Djibouti och 500 bostäder till olika delar av Grekland. Montering av över 1000 bostäder pågår samtidigt i flera flyktingläger i Irak. Better Shelter är ett socialt företag vars syfte är att göra långsiktig skillnad. Varje krona genererad i vinst återinvesteras i företaget eller går in i Better Shelters ägare, den icke-vinstdrivande stiftelsen Housing for All Foundation. Tidigare i år signerade UNHCR ett ramavtal på 30 000 Better Shelter-bostäder för användning världen över. Mer info finns på www.bettershelter.org.

Om evenemanget
Inspirerade av initiativet Vi Gör Vad Vi Kan, som samlat in betydande summor för att hjälpa till med flyktingkatastrofen vid Medelhavet, har en grupp personer anknutna till bokningsbolagen Blixten & Co, Live Nation, Luger, United Stage och Lifeline gått ihop för bidra till hjälparbetet. Tillsammans med närmare 40 av Sveriges främsta artister arrangeras nu Hela Sverige skramlar – en konsert till förmån för människor på flykt, som blir en helkväll på Ericsson Globe där intäkterna går till UNHCR och deras arbete. Mer info finns på www.helasverigeskramlar.se.

18 Sep, 2015 Published by